Navigation


RSS: inlägg



- Blomkål&Kasslergratäng

2012-01-18 @ 22:03:34, Allmänt, , Kommentarer (0)

Idag tänkte jag dela med mig av ett helt eget recept. Brukar ju ofta göra mitt eget av det mesta men detta var full improvisation och blev supergott. Känslan av att överträffa sig själv är total när det gäller matlagning, tycker jag ! :)

Blomkål:
1 Blomkålshuvud (normalstort)
2,5 dl vispgrädde
2,5 dl vatten
salt

Kassler:
600gr rökt kassler
ca 13 cm rätt grov purjolök
1/2 gul paprika
1/2 röd paprika
2,5 dl vispgrädde
salt och peppar
1 dl riven ost

1. Plocka bort allt grönt runt om blomkålen och skär den i bitar
2. Koka upp med grädde+vatten och salt och låt koka ca 10min, eller till den konsistens du vill ha på blomkålen.
3. Under tiden blomkålen kokar, skär upp lök och paprikan i önskade bitar. Jag tog två färger på paprika för att just få lite färg på maten. Bryn detta i lite smör.
4. Strimla eller tärna kasslern. Jag skar bort skinnet så det är kärvt att tugga i en gratäng enligt mej. Häll sedan ner också den bland löken/paprikan och bryn lite hastigt.
5. häll sedan på gärdden och låt koka ner så konsistensen blir krämig.
6. Blanda sedan även detta med blomkålen och låt koka några minuter och tjockna.
7. Häll alltihop i en ungsäker form, strö riven ost och gratinera i 250gr i ugnen. Ca 10-15 min (jag klockar sällan utan ser på färgen när den bör tas ut)

Vad gäller saltet i denna rätt så smaka dig fram! Rökt kassler är salt i sig så salta efter att allt blandats ihop. För övrigt ger kassler otroligt god smak i mat och är en underskattad proteinkälla i min vardag!



Kolla färgerna ! Hur inspirerande är inte detta ! :)



Idag tänkte jag dela med mig av ett helt eget recept. Brukar ju ofta göra mitt eget av det mesta men detta var full improvisation och blev supergott. Känslan av att överträffa sig själv är total när det gäller matlagning, tycker jag ! :)

Blomkål:
1 Blomkålshuvud (normalstort)
2,5 dl vispgrädde
2,5 dl vatten
salt

Kassler:
600gr rökt kassler
1. Plocka bort allt grönt runt om blomkålen och skär den i bitar
2. Koka upp med grädde+vatten och salt och låt koka ca 10min, eller till den konsistens du vill ha på blomkålen.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback