Navigation


RSS: inlägg



- Köttbullar med zucchini!

2012-04-03 @ 18:58:03, Allmänt, , Kommentarer (0)

Ikväll har jag gjort köttbullar och börjar mer och mer inse att jag F*N kan börja skryta om min mat!

Här är receptet på Kötbullarna:
600gr färs
1 dl grädde
2 msk husk
1 gul lök
2 ägg
1 tsk salt (jag saltade mer mot slutet på köttbullarna och det gick lika bra)
2 krm svartpeppar

Grundreceptet kommer från en kokbok men jag dubblade vissa ingredienser och efterkryddade och gjorde mitt eget av det ändå!

1. Låt grädde+husk dra sig i 10 min.
2. Blanda därefter i finhackad lök (jag skulle nog svettat den lite i stekpannan först men det gör man som man vill), ägg och kryddor.
3. För att behålla saftigheten i bullarna fick jag tips om att lägga dem i kokande vatten. När de kommer upp till ytan för du över dem till en het panna med smör i.
4. Stek köttbullarna tills de fått ordentligt med färg och är färdiga



SÅS:

Gör jag nästan alltid på fri hand men försöker göra ett recept av det:
3 dl grädde
1 msk tomatpure
1 tsk kinesisk soya
1 msk kalvfond

Låt det koka ner för att tjockna. Smaka av under tiden och tillsätt lite av något om du tycker det saknas.

ZUCCHINI:

Hyvla en zucchini på längden med en osthyvel. Chocka den i kokande lättsaltat vatten va 5 sekunder och häll av i durkslag.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback