Navigation


RSS: inlägg



- Koktid på ägg

2011-12-19 @ 19:40:56, Allmänt, , Kommentarer (1)

Ibland kan det ju vara lite svårt att koka ägg och få dem som man vill ha dem.
Mina ägg blir perfekta om jag först sätter på vatten på plattan. i en kastrull då förstås ;)

När vattnet kokar lägger du i äggen:
6 min:
Löskokt gula med fast vita.
8 min: Krämig gula, perfekt för sallader
längre: Låt de koka på.. är inte proffs på hårdkokt då det inte faller mig i smaken! hihi

Tänk på att det finns rätt varierande storlek på ägg. Då kan man behöva dra ifrån eller lägga till någon minut.

Jag spolar alltid mina ägg i kallt vatten när tiden går ut. stänger du bara av plattan fortsätter äggen "tillagas" av värmen från vattnet och då kan du få en tråkig överaskning när de är dags att äta!



Kommentarer
Postat av: Enna

Hårdkokta ägg 10 minuter.Inte längre.Vattnet ska koka innan du lägger ner äggen:) L

2011-12-21 @ 00:16:01
URL: http://ennizen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback