Navigation


RSS: inlägg



- 4 Advent och Hazzardspel!

2011-12-18 @ 23:25:33, Allmänt, , Kommentarer (0)

Förlåt att jag varit en sådan usel bloggare hela helgen! ... Har inte haft tid helt enkelt ..

Idag har det stökats sen 9 imorse!
Hoppa lätt upp ur sängen ;) kl 9 och satte igång med julskinke-kok.

Det var en skinka på 3 kilo som jag kokade med:
2 lagomstora morötter
1 lök
10-15 kryddpepparkorn
några lagerblad

Lät den koka nästan exakt 3 timmar, ca 60 min per kilo skinka!
HETT TIPS! för dig som är lite sportslig och kör utan termometer: Ta en Filékniv och stick igenom skinkan, dra ur den rätt fort och låt den snudda precis nedanför din läpp. Är kniven varm, är skinkan genomkokt! ... Detta gäller alla stekar/biffar, ja vad som helst! :)


sen tog jag upp den ur spadet och lät svalna lite efter jag klippt bort nätet runt om.
Skar bort rätt mycket av "svålen" upptill innan jag grilljerade den med:
1 ägg
3 msk senap
2-3 msk ströbröd
och ställde den i ugnen i ca 200grader och 20 min

Och om jag får säga det själv så blev den fruktansvärt god!

Och fjärde advent som det var och tjejmys med inplanerat Hazzard blev de rediga skinkmackor och risgrynsgröt!






Även grabbarna grus gillade skinkan...:)

'

25 paket till leken !




Imorn är de måndag och superrejs fram till julafton !...
Lite mer GI recept dyker upp imorgon då det är plugg och "ledig" dag som brukar sluta i matlagningsdagar! <3



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback