Navigation


RSS: inlägg



- Smörgås...trodde du ja !

2013-01-13 @ 10:08:12, Allmänt, , Kommentarer (0)

Nåt som jag kan sakna med alla goda pålägg som vi har och man vill äta är ju rediga smörgåsar med en stor kopp thé eller bara som mellis. 
 
Därför finns ett färskostbröd som jag även när jag inte är hypad i turbodieter faktiskt bakar istället och det är minst lika gott och känns precis som riktig "macka"
 
Till 1 Ugnsplåt färskostbröd behöver du:
6 st ägg
1 tsk bakpulver
1 dl vispgrädde
150 g färskost (philadelphia, det går lika bra med annat märke)
2 dl riven ost


Separera äggen, vitan och gulan. Vispa vitorna tjockt med bakpulvret. Du ska kunna vända på bunken utan att det rinner ut.
Vispa gulorna, grädde och färskost till jämn smet.
Rör försiktigt ner äggulesmeten i vitan, kämpa för att behålla fluffigheten. Ta till sist ner osten och rör försiktigt.

Här ifrån improviserade jag receptet lite och hällde ut den i ugnsplåt klädd med bakplåtspapper. Sen strödde jag ganska rikligt med Lin och solrosfrön över.

Grädda i mitten av ugnen 175grader 30 min.
Ut kommer ett centimetertjockt bröd som ser ut lite som en rulltårta!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback