Navigation


RSS: inlägg



- kolhydratsfria semlor

2013-02-13 @ 16:02:55, , , Kommentarer (0)

Fettisdag igår... Åt ni någon semla??
Det gjorde inte jag. Jag har aldrig varit mkt för semlor förrän nu när man inte får haha

Så därför googlade jag fram ett recept på lchf semla!

Så håller på med dessa i detta nu....


Foto: Martin Skredsvik



Ingredienser:
Bullar
50 g osaltat smör
4 ägg
3 msk sötrix-flor och 1/2 krm stevia
1 dl vispgrädde
1/2 dl kokosnötsmjöl
4 msk fiberhusk
2 tsk bakpulver
1 tsk stött kardemumma

Mandelmassa
1 1/2 dl sötmandel
2 msk sötrix-flor och 1/2 krm stevia
1-2 msk vispgrädde

vispad grädde

Gör så här
Smält smöret. Vispa ägg och sötning pösigt. Tillsätt grädden och smöret i äggsmeten. Blanda kokosnötsmjöl och fiberhusk med bakpulver och kardemumma och rör ner det i smeten. Låt svälla något.
Rulla 4 fina runda bullar. Grädda i 175° cirka 25 minuter. Låt svalna helt.

Mandelmassa
Skålla och skala mandeln. Mal den i en mandelkvarn. Lägg den malda mandeln i en matberedare tillsammans med sötningen och pulskör i några minuter. Häll sedan i cirka 2 msk grädde till önskad konsistens.

Skär av toppen på alla bullar och gröp ur lite inkråm. Blanda inkråmet med mandelmassan, ta eventuellt i ytterligare lite grädde. Fördela mandelmassan i groparna och spritsa eller lägg på en redig klick vispad grädde och lägg på brödlocket. Sikta över lite sötrix-flor.



Jag kommer att använda mandelmjöl! Varför massa onödigt jobb ?:)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback