Navigation


RSS: inlägg



- Startskottet!

2012-01-10 @ 17:40:08, Allmänt, , Kommentarer (0)

Yes! Idag gick startskottet på en fortsättning av GI / LCHF lifestyle ! Visst mår man bättre redan bara att man är medveten om att man gör rätt ?! :)
Frukosten blev
2 msk krossade linfrön och solrosfrön
ca 3msk hallon
1.5 dl naturell yoghurt

Gjorde en fiskgratäng till lunch. Hade ett grundrecept att gå efter men jag improviserade lite som vanligt ;)


1 gul lök
400gr vit fisk torsk/pangasus/kolja
4 dl vatten
1 dl vitt vin
1 buljong (jag tog grönsak då det var de jag hade, men ta helst fisk)
Smör
vitpepparkorn
salt
1 burk räkor
riven ost

1. Tina fisken
2. Hacka löken och häll i kastrull. Lägg i fisken och häll i vatten, vin, buljongtärning salt och lite vitpepparkorn 10-15st. Koka ca 10 min.
3. Lägg ur fisken till en ugnsfast form. Sila buljongen.
4. Lägg en klick smör i kastrullen, häll sedan i buljongen och låt koka ner. gentligen ska man reda med lite mjöl här men det får man ju inte i vår kära livsstil så jag rev ca 3dl ost och hälde i.
5. när osten smält, häll i räkorna och häll sedan över såsen över fisken. Grädda ca 15 min i mitten av ugnen 275grader.

Till gratängen gjorde jag blomkålsmos!
750 gr blomkålshuvud (behåll blasten på när du väger)
3 dl vispgrädde

1. skär ner kålen i mindre bitar, utan blast men med stjälk.
2. lägg i kastrull och häll över grädde och låt koka ca 10-15 min
3. Mixa sen med stavmixer till önskad konsistent. Kan behövas lite mer grädde. det ska likna potatismos. Om man vill kan man salta och peppra men det gjorde inte jag då gratängen hade mkt smak.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback