Navigation


RSS: inlägg



- Kvällspromenad och pepparkakskex!

2011-12-07 @ 22:31:40, Allmänt, , Kommentarer (0)

Innan jag gick ut på promenad bakade jag och provade ett nytt recept från min LCHF kokbok :)

Man börjar med att göra ett grundmjöl kan man säga. Det gör man genom att mixa:
2 dl sötmandel
2 dl kokosflingor
1.5 dl hela linfrön
1.5 dl solrosfrön
1 dl sesamfrön
2 dl cashewnötter

Jag valde att mixa dem i min matberedare i själva mixern. Ta lite i taget då det lät kilar fast sig i botten :)
Efter detta har du ungefär 7-8dl mjöl som du kan använda i flera recept så jag hällde det i en burk och in i kylen.

Här är receptet från boken på kexen:

3 dl grundmjöl
3 ägg
1tsk bakpulver
2 krm salt

Men jag valde att göra på mitt lilla vis så jag tog alltihop utan saltet och tillsatte:
2tsk malen ingefära
2tsk kanel
1tsk malen nejlika

1. Blanda ihop iingredienserna
2. Klä en plåt med bakplåtspapper och häll ut smeten
3. Använd en slickepott och "smeta" ut altihop över hela bakplåtspappret, då blir det lagom tjock
4. 15 min i mitten av ugnen på 175 grader
5. Ta ut plåten, skär ut lagom stora bitar. Gör dem inte för stora! Sänk tempen till ca 50 och ställ in plåten igen. Så fick mina va 30 minuter sen stängde jag av ugnen så fick de stå på eftervärme nån timme.



Perfekt för en annan som inte får smälla i sig pepparkakor för glatta livet. Såklart är de långt ifrån pepparkakssöta men helt klart ett bra alternativ till kaffestunden!



Så här slutade min dag, hur har ni haft det ?




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback