Navigation


RSS: inlägg



- Julgodis!

2011-12-09 @ 13:02:44, Allmänt, , Kommentarer (0)

Först och främst blev det som sagt en liten GI smörgås och Apelsin till halv tio kaffet i skolan.
Till lunchen nu värmde jag på en matlåda med kålpudding. Jag hällde till en skvätt grädde för att det är väl inte bara jag som tkr att matlådor ibland kan bli lite "torra"? :)

Ikväll ska jag åka till min från början frisör men nu också vän och baka julgodis. Jag kommer att baka de förbjudna sorterna för jag tycker det är kul och ge bort och det är dessutom roligare och baka traditionell julgodis, eller hur? Men smaka gör jag först på julafton.

Däremot hittade jag ett väldigt enkelt och nyttigt recept på chockladprickar som du som GI/LHCF:are får äta! Vi kan ju inte vara helt utan när alla andra frossar, inte sant ?

Receptet kommer ursprungligen från vår kära Leila, men jag har i vanlig ordning "förnyttigat" till det hela! :)


300 g mörk kvalitetschoklad 70 %
pekannötter
torkade tranbär ( går ju lika bra med russin)
skalade pistagenötter

Receptet ger cirka 25-30 stycken.

Gör så här

1. Temperera chokladen: Smält 100 g av chokladen i ett vattenbad (i en skål över kokande vatten). Ta av från värmen.

2. Smält ner resten av den finhackade chokladen under omrörning tills chokladen tjocknar och går ner i temperatur.

3. Klicka ut små prickar på en plåt med bakplåtspapper och tryck fast en pekannöt, några torkade tranbär/russin och pistagenötter.

 

Det är som vanligt bara fantasin som sätter stopp för vad du vill sätta på dina prickar. Jag ska nog använda mig av:
Macadamia nötter
Valnötter
Och troligtvis smaksatt mörk choklad. Alternativen är många.
Varför inte ta naturell choklad, hacka chili och några flingor havssalt?

Läg dem i en fin ask och ge bort! Perfekt "middagsgåva" :)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback